vineri, 3 februarie 2012

Pastravarie

O pastravarie proprie este visul oricarui pescar iar pentru majoritatea romanilor pastravul este o delicatesa. Acest fapt se poate observa in restaurantele cu specific autohton, unde pastravul se comercializeaza la preturi piperate.

Cu toate acestea, crescatorii de pastravi nu sunt deloc privilegiati. Cauzele sunt multiple si le putem trece in revista succint: legislatie stufoasa si lipsa unor norme foarte clare de aplicare; costuri de productie destul de ridicate; lipsa de transparenta a autoritatilor care prefera sa tina sub control fostele pastravarii de stat in loc sa procedeze la privatizarea lor etc.
In fata acestor piedici, destul de putini intreprinzatori au indraznit sa puna pe picioare o pastravarie in adevaratul inteles al cuvantului, care sa asigure cresterea si comercializarea unui numar de cateva zeci de mii de pastravi, sa fie dotate cu incubatoare performante si sa fie intretinute la standarde de calitate ridicate.

Cele mai multe astfel de pastravarii au ramas in ograda Ocoalelor Silvice. Dat fiind faptul ca banii pentru intretinerea lor vin de la buget si sunt foarte putini, multe pastravarii de stat au fost inchise sau li s-a dat o alta intrebuintare.

O idee care s-a dovedit castigatoare este aceea de a construi o pastravarie de mici dimensiuni in apropierea unor pensiuni turistice sau vile. Aici exista posibilitatea cresterii catorva sute de pastravi destinati exclusiv consumului intern. Chiar daca o asemenea pastravarie nu aduce profit in mod direct, ea constituie o modalitate eficienta de a atrage turisti. In Ponor, la Bran, in Fagaras, dar si in destule alte locuri de munte din tara, turistii sunt ispititi cu astfel de atractii.
 Informatii pe scurt

Ideea: crescatorie de pastravi

Capital initial: 50.000-60.000 de euro. Trebuie mentionat ca o parte din aceste fonduri pentru pastravarie pot fi obtinute prin programele SAPARD (in acest caz, finantarea externa poate ajunge pana la 80%).

Cifra de afaceri: in primul an, cifra de afaceri poate ajunge la 150.000 euro, iar in al doilea an la 300.000 euro.

Profit brut: In primii doi ani, banii trebuie reinvestiti in totalitate in pastravarie pentru ca este necesara achizitionarea de tehnologie si efectuarea mai multor lucrari de amenajare la standarde ridicate a bazinului. In al treilea si al patrulea an, profitul ar putea ajunge la 20.000-50.000 euro.

Situatia pietei: majoritatea pastravariilor se mai afla inca in proprietatea statului si multe dintre acestea au parte de un management defectuos.

Sanse de reusita: avand in vedere situatia pietei si dat fiind faptul ca in cativa ani "barierele europene" vor cadea, sansele de reusita pentru o pastravarie sunt considerabile.

Mai multe detalii despre pastravarie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu